Filozofija odgoja
Naziv predmeta: Filozofija odgoja
Nastavnik: doc. dr. sc. Ivana Zagorac
ECTS: 4 boda
Jezik: hrvatski
Trajanje: 1 semestar, 2 sata tjedno
Status: obavezni kolegij
Oblik nastave: predavanje s diskusijom
Uvjeti: diplomski studij, nastavnički smjer
Obveze studenata: pohađanje nastave i usmeni ispit
Cilj kolegija: Potaknuti filozofske refleksije o odgoju i obrazovanju, koje razmatraju temeljne aspekte ljudskog nastojanja da, posredstvom učenja, razvije intelektualne i emocionalne dispozicije, rekonstruira iskustva i kulturno obnovi život. U središtu pozornosti su tri aspekta filozofije odgoja; a) analitički aspekt (problematiziranje pojmova odgoja, obrazovanja, učenja i poučavanja, nastavnog autoriteta i nastavnih očekivanja); b) kritički aspekt (kritika ideologija, obrana razboritoga vrijednosnog pluralizma, spoznajni i voljni čimbenici građanskih i državljanskih kompetencija); c) preskriptivni aspekt (radikalno umno preispitivanje života, kultiviranje humaniteta u univerzalnom poštovanju moralnih osoba, narativna imaginacija koja njeguje suosjećanje i odgovornost).
U kolegiju se razmatraju istaknuta razumijevanja odgoja u okviru zapadne filozofske tradicije: Sokrat, Platon, Aristotel, stoici, Augustin, renesansni filozofi, Descartes, Hobbes, Locke, Rousseau, Kant, Nietzsche, Mill, Dewey, Lyotard.
Sadržaj kolegija:
Pojam i svrhe odgoja
Analitički, kritički i preskriptivni pristupi filozofije odgoja
Praktički um, odgoj i autoritet
Sokratova majeutika, koncept poučavanja bez učitelja, regenerativna snaga filozofije
Platonova paideia – metafizički, politički i duševni red
Aristotelov odgoj po navici i odgoj po pouci, vrline i dobrobit, načini ljudskog života
Stoici: pojam moralnog napretka i filantropski kozmopolitizam
Augustinova iluminacijska teorija učenja, istina i značenja, moralna perfekcija
Humanistički odgojni ideali
Descartes i Locke: kultiviranje uma
Rousseau: odgojna transformacija čovjeka
Dewey i progresivizam
Postmoderna razumijevanja odgoja
Obavezna literatura:
- Nietzsche, F. ( 2003) Schopenhauer kao odgajatelj (Zagreb: Matica hrvatska)
- Hufnagel, E. (2002) Filozofija pedagogike (Zagreb: Demetra), do str. 137.
- Canivez, P. (1999) Odgojiti građanina? (Zagreb: Durieux).
- Lyotard J. F. (2005) Postmoderno stanje: Izvještaj o znanju (Zagreb, Ibis)
- Morin, E. (2002) Odgoj za budućnost (Zagreb: Educa).
- b) Popis literature koja se preporučuje kao dopunska:
- Platon, Protagora, Država
- Aristotel, ( 1988) Nikomahova etika, i Politika, (Zagreb: Globus i SNL).
- Kant, Schelling, Nietzsche (1991) Ideja univerziteta (ur. Despot, B.) (Zagreb: Globus)
- Dewey, J. (1941) Democracy and Education: An Introduction to the Philosophy of Education (New York: The Macmillan Company).
- Gutmann, A. (1999) Democratic Education (Princeton: Princeton University Press).
- Macedo, S. (2000) Diversity and Distrust: Civic Education in a MulticulturalDemocracy (Cambridge, MA: Harvard University Press).
- Barrow, R, Woods, R (1997) An Introduction to Philosophy of Education, Routledge).
- Nussbaum, M. (1997) Cultivating Humanity: A Classical Defence of Reform in Liberal Education (Cambridge, MA: Harvard University Press)
- Gutmann, A. (1994) What’s the use of going to school? The problem of education in utilitarianism and rights theories , in: Sen, A., Williams B. (ed.) Utilitarianism and beyond (Cambridge: Cambridge University Press).
- Rorty O. A. (2003) (ed.) Philosophers on Education (London: Routledge)
- Blake, Smeyers, Smith, Standish (2003) The Blackwell Guide to the Phlosophy of Education (Oxford: Blackwell Publishing)
- Legrand, L. (1995) Moralna izobrazba danas: Ima li to smisla? (Zagreb: Educa).
- Vuk-Pavlović, P., (1996) Filozofija odgoja (Zagreb: Hrvatska sveučilišna naklada).
- Foucault, M. (1992) Znanje i moć (Zagreb: Globus).