logo

Odsjek za filozofiju

Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu

 Odsjek

 Nastava

 Studij

 Radovi odsjeka

 Arhiv obavijesti




Nastavna praksa filozofije I

Naziv kolegija: Nastavna praksa filozofije I

Nositelj kolegija: dr. sc. Raul Raunić, izv. prof.

Izvođači kolegija: mentori Nastavne prakse filozofije

Vrsta kolegija i oblik nastave: vježbe iz Metodike nastave filozofije u vježbaonicama FF

Status: obavezan kolegij za nastavnički smjer diplomskog studija filozofije

Trajanje: 1 semestar (zimski), 2 sata tjedno

ECTS:  3 boda

Uvjeti za upis u kolegij: upisan kolegij Metodika nastave filozofije

Opis i cilj kolegija:  Stjecanje i uvježbavanje osnovnih nastavničkih kompetencija u radu s mentorima i učenicima, a koje trebaju omogućiti samostalno izvođenje nastavnih jedinica iz filozofije, logike i etike. Nastavnu grupu u pojedinoj gimnaziji – vježbaonici Filozofskog fakulteta u pravilu čini troje studenata i mentor/ica što podrazumijeva intenzivnu horizontalnu i vertikalnu komunikaciju te suradničko učenje u pripremanju, analiziranju i prosuđivanju izvedbi nastavnih sati. U okviru Nastavne prakse filozofije I koja je sastavni dio predmeta Metodika nastave filozofije studenti vode Dnevnik nastavne prakse i u suradnji s mentorima usvajaju forme i obrasce dobre nastavne prakse. Ukoliko se u 2021/2022. školskoj godini pokaže potreba, studenti će zajedno s nastavnicima mentorima sudjelovati u osmišljavanju nastave na daljinu.

Obveze studenata: redovito pohađanje mentorske nastave, vođenje Dnevnika nastavne prakse, aktivna suradnja te u dogovoru s nastavnikom samostalno izvođenje, isprva dijelova ili tkz. interpolacija( npr. objašnjenje ili proširenje pojedinog problema, rješenje određenog zadatka), a zatim i cjelovitih nastavnih jedinica. Analiza studentskih priprema za samostalno izvođenje nastavnih jedinica  sastavni je dio ispita iz Metodike nastave filozofije.

Način praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe kolegija: rasprave i konzultacije s mentorima, mentora s nositeljem kolegija te povremena nazočnost nositelja kolegija prigodom samostalnih studentskih izvođenja nastavnih jedinica.

Sadržaj kolegija:  Uz vodstvo iskusnih profesora mentora, vanjskih suradnika Filozofskog fakulteta, studentima je omogućeno da u gimnazijama i drugim srednjim školama, vježbaonicama Filozofskog fakulteta u Zagrebu provedu sljedeće aktivnosti:

  1. slušaju i promatraju mentorsku nastavu
  2. iskustveno uče na temelju demonstracijskih metoda i oponašanjem modela;
  3. vode Dnevnik nastavne prakse
  4. sudjeluju u analizama mentorske nastave
  5. raspravljaju i usvajaju primijenjene metode mentorske nastave i načine izvođenja nastavnih sadržaja
  6. uvježbavaju prvi nastup pred učenicima
  7. osmišljavaju načine motiviranja i organiziranja radnog ozračja
  8. postupno usvajaju psihomotoričke tehnike na kojima počivaju nastavnička umijeća
  9. usvajaju različite vrste i načine nastavne komunikacije
  10. uvježbavaju i njeguju modele interaktivne nastave i strukturiranog dijaloga
  11. prosuđuju, oponašaju i usvajaju strategije kritičkog mišljenja
  12. u dogovoru s mentorom planiraju kraće (10-15 minutne) suradničke priloge u nastavi sa stručnom i metodičkom obradom određenog filozofskog, logičkog ili etičkog problema.
  13. izvode interpolacije u nastavi
  14. u suradnji s mentorom autorefleksivno analiziraju uspješnost vlastite nastavne komunikacije sa učenicima
  15. planiraju samostalne izvedbe nastavnih jedinica

Literatura: Stručna literatura ovisi o konkretnim nastavnim jedinicama, dok je metodička literatura istaknuta uz kolegij Metodika nastave filozofije.

Napomena: Nastavna praksa filozofije I koja u središtu ima iskustveno učenje kroz mentorsku nastavu u zbiljskim situacijama poučavanja nastavlja se s kolegijem Nastavna praksa filozofije II koji težište pomiče k samostalnim javnim nastupima studenata.

Studenti samostalno, u osloncu na stručnu i metodičku literaturu, pripremaju i koncipiraju izvođenje nastavnih jedinica.