Filozofija odgoja
Naziv kolegija: Filozofija odgoja
Nositelj: izv. prof. dr. sc. Ivana Zagorac
Izvoditelj: izv. prof. dr. sc. Ivana Zagorac
Status kolegija: obvezni na diplomskom nastavničkom studiju Filozofije
Trajanje kolegija: 1 semestar, 2 sata tjedno
ECTS bodovi: 4
Jezik nastave: hrvatski
Cilj:
Cilj nastavnog predmeta je osvijestiti i kritički propitati filozofijske pretpostavke odgoja i obrazovanja. Nastavni program predmeta čine filozofske refleksije o odgoju koje razmatraju temeljne aspekte ljudskog nastojanja da, posredstvom učenja, razvije intelektualne i emocionalne dispozicije, rekonstruira iskustva i kulturno obnovi život. U središtu pozornosti su tri aspekta filozofije odgoja: a) analitički aspekt (problematiziranje pojmova odgoja, obrazovanja, učenja i poučavanja, nastavnog autoriteta i nastavnih očekivanja); b) kritički aspekt (kritika ideologija, obrana razboritoga vrijednosnog pluralizma, spoznajni čimbenici građanskih kompetencija); c) preskriptivni aspekt (univerzalno poštivanju moralnih osoba, njegovanje suosjećanja i odgovornosti). Predmet koncepcijski povezuje istaknuta razumijevanja odgoja u okviru zapadne filozofske tradicije sa suvremenim problemima i izazovima.
Način praćenja kvalitete nastave i uspješnosti izvedbe predmeta: redovito pohađanje nastave, samostalni zadaci, aktivno sudjelovanje studenata, konzultacije, sveučilišta anketa
Metode poučavanja: predavanja, samostalni zadaci, e-učenje
Metode ocjenjivanja: usmeni ispit
Sadržaj kolegija:
- Uvodno predavanje
- Temeljna pitanja i pristupi u filozofiji odgoja
- Sokrat i sokratski dijalog
- Kritičko mišljenje
- Kritička pedagogija
- Platonova koncepcija odgoja
- Rousseauova koncepcija odgoja
- Autoritet
- Empatija; odgoj za suosjećanje
- Uloga emocija u odgoju
- Kantova koncepcija odgoja
- Disciplina; kazna
- Kriza obrazovanja; humanistički odgojni ideali
- Alternativne koncepcije odgoja
- Završna rasprava
Literatura
- Hannah Arendt, »Kriza u obrazovanju«, Europski glasnik, sv. 14 (2009), str. 171–189.
- Patrice Canivez, Odgojiti građanina?, Durieux, Zagreb 1999., izabrana poglavlja.
- Bruno Ćurko, Kritičko mišljenje u nastavi filozofije, logike i etike, Hrvatsko filozofsko društvo, Zagreb 2017., izabrana poglavlja.
- Paolo Freire, Pedagogija obespravljenih, Odraz, Zagreb 2002.
- Immanuel Kant, Vaspitavanje dece, Bata, Beograd 1991., izabrani dijelovi.
- David Klooster, Što je kritičko mišljenje?, Metodički ogledi, 9 (2002), str. 87−95.
- Konrad Paul Liessman, poglavlje “Obrazovanje, poluobrazovanost, neobrazovanost”, u: K. P. Liessmann, Teorija neobrazovanosti, Naklada Jesenski i Turk, Zagreb 2008.
- John Locke [Džon Lok], Misli o vaspitanju, Zavod za izdavanje udžbenika, Beograd 1967., izabrani dijelovi
- Friedrich Nietzsche, Schopenhauer kao odgajatelj, Matica hrvatska, Zagreb 2003.
- Platonovi dijalozi: Menon, Eutifron i Država
- Jean-Jacques Rousseau [Žan Žak Ruso], Emil ili o vaspitanju, Valjevo, Beograd 1989., izabrani dijelovi
- Pavao Vuk-Pavlović, »Ličnost i odgoj«, u: Pavao Vuk-Pavlović, Filozofija odgoja, Milan Polić, Ivana Zagorac (ur.), Biblioteka Sabrana djela Pavla Vuk-Pavlovića, knjiga 2, Hrvatsko filozofsko društvo, Zagreb 2016., izabrani tekstovi
- Pavao Vuk-Pavlović, »Vrednota i stvaralaštvo«, u: Pavao Vuk-Pavlović, Vrednota u svijetu, Milan Polić (ur.), Biblioteka Sabrana djela Pavla Vuk-Pavlovića, knjiga 3, Hrvatsko filozofsko društvo, Zagreb 2007., str. 95–105.