logo

Odsjek za filozofiju

Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu

 Odsjek

 Nastava

 Studij

 Radovi odsjeka

 Arhiv obavijesti




Filozofija odgoja – seminar: Autoritet

Naziv kolegija: Filozofija odgoja – seminar: Autoritet

Nositelj: dr. sc. Ivana Zagorac, doc.

Izvoditelj: dr. sc. Ivana Zagorac, doc.

Status kolegija: izborni

Trajanje kolegija: 1 semestar, 2 sata tjedno

ECTS bodovi: 3

Jezik nastave: hrvatski

Oblik nastave: seminar

Metode rada: uvodna predavanja, redovni izvještaji o čitanju, dodatni pismeni radovi studenata, usmena izlaganja, rasprave, e-učenje

Uvjeti pristupa: nema

Cilj: na osnovnoj razini razmotriti koncept autoriteta i povezanost autoriteta sa slobodom, primarno u području obrazovanja i odgoja. Sadržaji kolegija organizirani su u tri cjeline. U prvoj se razmatraju općenite karakteristike autoriteta, vrste autoriteta te odnos autoriteta i povezanih pojmova (sloboda, moć, kazna, disciplina). Druga cjelina bavi se povezanošću morala i autoriteta. U trećoj i najopsežnijoj cjelini razmatraju se pitanja autoriteta u odgoju. 

Nakon uspješno završenog seminara studenti/ce će znati razlikovati, interpretirati i unutar specifičnog konteksta kritički prosuđivati pojmove autoriteta, moći i poslušnosti; opisati, usporediti i kritički razmotriti osnovne argumente koji se koriste u raspravama o granicama autoriteta i slobode, uključujući i rasprave o utjecaju države na obrazovanje i odgoj; na osnovnoj razini objasniti izabrane teorije kazne i discipline; prepoznati i objasniti različite vrste i forme autoriteta, posebno one koji se javljaju u kontekstu odgoja; opisati osnovne karakteristike te prednosti i nedostatke »bezličnog« autoriteta u odgoju; opisati koncept »nevidljivog« odgajatelja; opisati karakteristike anarhističkog razumijevanja odgoja i obrazovanja; na primjerima prepoznati i na osnovnoj razini analizirati pojave paternalizma; opisati i interpretirati temeljne argumente vezane uz tezu o »krizi autoriteta« danas, posebno u odgoju. 

Način praćenja kvalitete nastave i uspješnosti izvedbe predmeta: redovito pohađanje nastave, praćenje rada putem redovnih izvještaja o čitanju, dodatni rad studenata, usmeno izlaganje, konzultacije, sveučilišta anketa

Metode podučavanja: uvodna predavanja, redovni izvještaji o čitanju, dodatni pismeni radovi studenata, usmena izlaganja, rasprave. Potiče se e-učenje putem sustava Omega.

Metode ocjenjivanja: za uspješan završetak seminara potrebno je izvršiti sve obveze (predaja redovnih izvještaja o čitanju, predaja dodatnoga rada, redovitost pohađanja nastave).

Sadržaj kolegija:

  1. Uvodno predavanje
  2. Autoritet i sloboda
  3. Autoritet, društvo i individua
  4. Vrste autoriteta
  5. Disciplina i kazna
  6. Autoritet i moralno djelovanje (I)
  7. Autoritet i moralno djelovanje (II)
  8. Granice autoriteta u odgoju
  9. Autoritet, država i odgoj (I)
  10. Autoritet, država i odgoj (II)
  11. Anarhizam i odgoj
  12. »Bezlični« autoritet, »nevidljivi« odgajatelj
  13. Kriza autoriteta (I)
  14. Kriza autoriteta (II)
  15. Završna rasprava

Literatura

  • Hannah Arendt, Eichmann u Jeruzalemu. Izvještaj o banalnosti zla, Politička kultura, Zagreb 2002.
  • Hannah Arendt, »Kriza u obrazovanju«, Europski glasnik, Vol. 14.
  • Reginald D. Archambault (ur.), John Dewey on Education: Selected Writings, Chicago; London: University of Chicago Press, c1964.
  • Thomas Blass (ur.), Obedience to authority: Current perspectives on the Milgram paradigm, New York : Psychology Press, 2009.
  • Paul Bloom, Just Babies, Brodway Books, 2013.
  • Patrice Canivez, Odgojiti građanina?, Durieux, Zagreb 1999.
  • Michel Foucault, Nadzor i kazna, Informator, Fakultet političkih znanosti, Zagreb 1994.
  • Carol Gilligan, In a Different Voice, Harvard University Press, Cambridge and London 2000.
  • Amy Gutmann, »Democracy & democratic education«, Studies in Philosophy and Education, March 1993, Volume 12, Issue 1, str. 1–9; također i u: Randall Curren (ur.), Philosophy of Education. An Anthology, Blackwell Publishing, 2007., str. 159–165.
  • Immanuel Kant, Vaspitavanje dece, Bata, Beograd 1991.
  • Lawrence Kohlberg, The Psychology of Moral Development, Harper & Row,1984.
  • [John Locke] Džon Lok, Misli o vaspitanju, Zavod za izdavanje udžbenika SR Srbije, Beograd 1967.
  • John Stuart Mill, »O slobodi«, u : John Stuart Mill, Izabrani politički spisi, prvi svezak, Informator, Fakultet političkih nauka, Zagreb 1988., str. 111–194.
  • John Stuart Mill, Podređenost žena, Naklada Jesenski i Turk, Hrvatsko sociološko društvo, Zagreb 2000.
  • Martha C. Nussbaum, From Disgust to Humanity, Oxford University Press, Oxford 2010.
  • Platon, Država, Naklada Jurčić, Zagreb 2004.
  • Alain Renaut, Kraj autoriteta, TIMpress, Zagreb 2015.
  • [Jean-Jacques Rousseau] Žan Žak Ruso, Emil ili o vaspitanju, Valjevo – Beograd, 1989.
  • Jean-Jacques Rousseau, Emile or On education: includes Emile and Sophie, or The solitaries, Christopher Kelly, Allan Bloom (trans. and ed.), Dartmouth College Press, Hanover, N.H, 2010.
  • Nathan Tarcov, Locke’s Education for Liberty, The University of Chicago Press, Chicago–London 19854.
  • Max Weber, »Tri čista tipa legitimne vlasti«, Sociologija Maksa Webera (1964), str. 320–332.
  • Max Weber, »Moć, vlast i političko udruživanje«, u: Max Weber, Vlast i politika, 1999, str. 49–92.
  • Philip G. Zimbardo, Luciferov učinak: kako dobri ljudi postaju zli, TIM Press, Zagreb 2009.
  • ostali izvori relevantni za temu seminara.