Filozofija odgoja — seminar: Filozofija odgoja J.-J. Rousseaua
Naziv kolegija: Filozofija odgoja – seminar: Filozofija odgoja J.-J. Rousseaua
Nositelj: dr. sc. Ivana Zagorac, izv. prof.
Izvoditelj: dr. sc. Ivana Zagorac, izv. prof.
Status kolegija: izborni
Trajanje kolegija: 1 semestar, 2 sata tjedno
ECTS bodovi: 3
Jezik nastave: hrvatski
Oblik nastave: seminar (2S)
Uvjeti pristupa: nema
Cilj: nakon uspješno završenog seminara studenti/ce će znati opisati, interpretirati i kritički prosuđivati temeljne pojmove Rousseauove filozofije odgoja, moći ih sagledati unutar općeg povijesnog i društvenog konteksta u Rousseauovo doba, znati ih povezati s cjelinom njegova filozofijskoga opusa te prepoznati njihov utjecaj na kasnije autore, kao i na neke suvremene odgojne pristupe i obrazovne sustave. Rad u seminaru temelji se na kritičkome čitanju djela Emil ili o odgoju, uz usporednu analizu ostalih relevantnih Rousseauovih spisa, kao i radova drugih autora koji pomažu u razumijevanju i kritičkom vrednovanju Rousseauove filozofije odgoja.
Način praćenja kvalitete nastave i uspješnosti izvedbe predmeta: redovito pohađanje nastave, praćenje rada putem redovnih izvještaja o čitanju, dodatni rad studenata, usmeno izlaganje, konzultacije, sveučilišta anketa.
Metode podučavanja: uvodna predavanja, redovni izvještaji o čitanju, dodatni pismeni radovi studenata, usmena izlaganja, rasprave, e-učenje.
Metode ocjenjivanja: izvršene sve obveze na seminaru (predaja redovnih izvještaja o čitanju, predaja dodatnoga rada, redovitost pohađanja nastave).
Sadržaj kolegija:
- Uvodni susret i dogovor oko rada u seminaru
- Uvodno predavanje: Filozofija odgoja J.-J. Rousseaua
- Jean-Jacques Rousseau: Rasprava o nejednakosti
- Jean-Jacques Rousseau: Društveni ugovor i Rasprava o znanosti i umjetnosti
- John Locke: Misli o odgoju
- -J. Rousseau: Emil ili o odgoju, knjiga I
- -J. Rousseau: Emil, knjiga II
- -J. Rousseau: Emil, knjiga II
- -J. Rousseau: Emil, knjiga III
- -J. Rousseau: Emil, knjiga IV
- -J. Rousseau: Emil, knjiga IV
- -J. Rousseau: Emil, knjiga IV
- Emil i Sofija
- Recepcija i kritika Rousseauovih stavova o odgoju
- Završna rasprava; ponavljanje
Ishodi učenja:
- Opisati, interpretirati i kritički prosuđivati temeljne pojmove filozofije odgoja J.-J. Rousseaua.
- Opisati povijesni i društveni kontekst u kojemu Rousseau razvija svoje teze o odgoju.
- Opisati osnovna prijeporna mjesta Rousseauove teorije o odgoju.
- Povezati Rousseauove teze o odgoju s cjelinom njegovih filozofskih stavova.
- Objasniti koncepte slobode i autoriteta, kazne i discipline u kontekstu Rousseauove filozofije odgoja.
- Objasniti značaj suosjećanja u Rousseauovoj filozofiji odgoja.
- Opisati pretpostavke, osnovnu strukturu i praktične aspekte Rousseauova razumijevanja moralnog i političkog odgoja.
- Opisati, analizirati te kritički vrednovati pojedine Rousseauove stavove o odgoju.
- Usporediti te ukazati na sličnosti i razlike između Rousseauova razumijevanja pojedinih aspekata odgoja i stavova drugih istaknutih mislitelja (Locke).
- Prepoznati i vrednovati Rousseauov doprinos suvremenim teorijama odgoja i obrazovanja.
Osnovna literatura:
- Jean-Jacques Rousseau [Žan Žak Ruso], Emil ili o vaspitanju, Valjevo, Beograd 1989.
- Jean-Jacques Rousseau [Žan Žak Ruso], Sofija ili žena, Estetika, Valjevo – Beograd 1990.
- Jean-Jacques Rousseau, Emile or On education: includes Emile and Sophie, or The solitaries, Christopher Kelly, Allan Bloom (trans. and ed.), Dartmouth College Press, Hanover, N.H, 2010.
- Jean-Jacques Rousseau, Društveni ugovor, O podrijetlu i temeljima nejednakosti među ljudima, Fenkis knjiga, Zagreb 2012.
- Jean-Jacques Rousseau, »Rasprava o znanosti i umjetnosti«, u: Politička misao, Vol. 16, No. 1, 1979., str. 32–58.
- John Locke, Nekoje misli ob uzgoju, H. Luster, Senj 1890. / John Locke [Džon Lok], Misli o vaspitanju, Zavod za izdavanje udžbenika SR Srbije, Beograd 1967.
- Mary Wollestonecraft, Obrana ženskih prava, Ženska infoteka, Zagreb 1999., 5. poglavlje, str. 97–113.
Dodatna literatura:
- Jean-Jacques Rousseau, Politički spisi, Informator, Fakultet političkih znanosti, Zagreb 1993.
- Jean-Jacques Rousseau, Julija ili nova Heloiza, I, II, Naprijed, Zagreb 1962.
- Platon, Država, Naklada Jurčić, Zagreb 2004.
- Patrick Riley (ur.), The Cambridge Companion to Rousseau, Cambridge University Press, 2001.
- Judith N. Shklar, Men and Citizens. A Study of Rousseau’s Social Theory, Cambridge University Press, 1969.
- Nathan Tarcov, Locke’s Education for Liberty, The University of Chicago Press, Chicago–London 19854.
- Odabrana poglavlja iz drugih relevantnih djela i odgovarajući tekstovi iz znanstvenih časopisa.