Filozofija odgoja – seminar: Ideja sveučilišta
Naziv kolegija: Filozofija odgoja – seminar: Ideja sveučilišta
Nositelj/izvoditelj: dr. sc. Ivana Zagorac, izv. prof.
Status kolegija: izborni
Trajanje kolegija: 1 semestar, 2 sata tjedno
ECTS bodovi: 3 boda
Jezik nastave: hrvatski
Oblik nastave: seminar
Metode rada: uvodna predavanja, tjedni izvještaji o čitanju, dodatni pismeni radovi studenata, usmena izlaganja, rasprave
Uvjeti pristupa: nema
Cilj: razmotriti utemeljenje i razvoj ideje sveučilišta; analizirati doprinose iz razdoblja od sredine 18. do sredine 19. stoljeća tijekom kojega se afirmira moderna ideja sveučilišta, a posebno poziciju filozofije i filozofa unutar tih nastojanja; sagledati aspekte humboltovske ideje sveučilišta; analizirati i kritički sagledati tezu o suvremenoj krizi sveučilišta. Dio sadržaja obuhvatit će antičko i srednjovjekovno razumijevanje uloge i značaja obrazovnih institucija, kao i suvremene radove, a u mjeri u kojoj osvjetljavaju središnju temu i ciljeve seminara.
Način praćenja kvalitete nastave i uspješnosti izvedbe predmeta: redovito pohađanje nastave, praćenje rada putem izvještaja o čitanju, usmena izlaganja, konzultacije, nastavnikova anketa, sveučilišta anketa
Sadržaj kolegija:
- Uvodni susret, dogovor oko načina rada te obveza
- Uvodno predavanje: razvoj ideje sveučilišta i moderno sveučilište
- Obrazovanje u antičko doba, humanistički obrazovni ideali
- Srednjovjekovna sveučilišta
- Suvremena ideja sveučilišta, W. von Humboldt
- Immanuel Kant (I)
- Immanuel Kant (II)
- G. Fichte
- W. J. Schelling
- Friedrich Nietzsche
- Suvremene teze o krizi obrazovanja (I)
- Suvremene teze o krizi obrazovanja (II)
- Teorija neobrazovanosti. Čemu obrazovanje?
- Ideja i ideali sveučilišta danas
- Završna rasprava
Osnovna literatura
- Branko Despot (ur.), Ideja univerziteta (Kant, Schelling, Nietzsche), Globus, Zagreb 1991.
- Wilhelm von Humboldt, u: A. Flitner, K, Giel (ur.), Werke, Vol. 4, Schriften zur Politik und zum Bildungswesen, Cotta, Stuttgart 1982., odabrani tekstovi.
- [Immanuel Kant] Imanuel Kant, Vaspitavanje dece, Bakar, Bor, Beograd 1991.
- W. Fichte, Pet predavanja o određenju naučnika, Nolit, Beograd.
Dodatna literatura
- Hannah Arendt, »Kriza u obrazovanju«, Europski glasnik, god. 14 (2009), str. 171–189.
- Schiller, O estetskom odgoju čovjeka u nizu pisama, Scarabeus naklada, Zagreb 2006.
- E. Schleiermacher, Gelegentliche Gedanken über Universitäten in deutschem Sinn, mit einer editorischen Notiz von Rüdiger vom Bruch. Festgabe zum 200-jährigen Jubiläum der Humboldt-Universität zu Berlin, Humboldt-Universität zu Berlin, Berlin 2010., odabrani odlomci.
- Karl Jaspers, The Idea of the University, Peter Owen, London.
- Jürgen Habermas, »The Idea of the University: Learning Processes«, New German Critique, No. 41, Special Issue on the Critiques of the Enlightenment (Spring–Summer, 1987), str. 3–22.
- Jürgen Habermas, »The University in a Democracy – Democratization of the University«, u: B. Pusser, I. Ordorika, K. Kempner (ur.), Comparative Education, 2. izd., Pearson Learning Solutions, 2010., str. 97–102.
- Jacques Derrida, »Mochlos; or, The Conflict of the Faculties«, dostupno online.
- Jacques Derrida, »Sveučilište bez uvjeta«, Europski glasnik, god. 14 (2009), str. 233–265.
- Jose Ortega y Gasset, »Misija sveučilišta«, Europski glasnik, god. 14, sv. 14 (2009), str. 199–232.
- Theodor W. Adorno, Theorie der Halbbildung, u: Gesammelte Schriften Band 8. Soziologische Schriften I, str. 93–121.
- Bill Readings, Sveučilište u ruševinama, Meander Media, 2016., odabrana poglavlja.
- Konrad Paul Liessmann, Teorija neobrazovanosti. Zablude društva znanja, Jesenski i Turk, Zagreb 2008., odabrana poglavlja.
- Martha C. Nussbaum, Ne profitu: zašto demokracija treba humanistiku, AGM, Zagreb 2012., odabrana poglavlja.
- Zoran Dimić, Rađanje ideje univerziteta, Izdavačka knjižarnica Zorana Stojanovića, Sremski Karlovci – Novi Sad 2013., odabrana poglavlja.
- Slobodan Sadžakov, Miloš Šumonja, Filozofija obrazovanja, Pedagoški fakultet Sombor, Sombor 2018.
- Odabrana poglavlja iz drugih relevantnih djela i odgovarajući tekstovi iz znanstvenih časopisa.