Filozofija odgoja – seminar: Kritičke teorije odgoja
Naziv kolegija: Filozofija odgoja – seminar: Kritičke teorije odgoja
Nositelj predmeta: izv. prof. dr. sc. Ivana Zagorac
Izvoditelji kolegija: izv. prof. dr. sc. Ivana Zagorac
Trajanje kolegija: 1 semestar
ECTS bodovi: 3
Jezik izvođenja nastave: hrvatski
Status kolegija: izborni
Oblik nastave: seminar
Uvjeti pristupa: nema
Nastavne metode: uvodna predavanja, redovni tjedni zadaci, dodatni pismeni rad studenata, usmena izlaganja, rasprave, e-učenje
Obveze studenata: redovno pohađanje nastave, redovna predaja tjednih izvještaja o čitanju, jedan dodatni rad uz usmeno izlaganje tijekom semestra
Način provjere znanja: pismeni radovi, usmena izlaganja
Način praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe nastave: praćenje rada kroz tjedne izvještaje, dodatni rad studenata, konzultacije, sveučilišta anketa
Opis kolegija: Važan cilj kolegija je ponuditi uvid u složenost pitanja iz filozofije odgoja, pri čemu je naglasak na utjecaju koji društvene strukture i politički procesi imaju na obrazovanje. U seminaru se raspravlja o emancipacijskom potencijalu obrazovanja, ali i o instrumentalizaciji obrazovanja za društvenu reprodukciju. Razmotrit će se i uloga pojedinca u preuzimanju odgovornosti za vlastiti odgoj i obrazovanje. Kod studenata se želi potaknuti kritički odmak spram iskustva obrazovanja, kao i uvid u ulogu koju pojedini akteri imaju u oblikovanju obrazovnog sustava. Širi cilj kolegija je upoznati studente s doprinosima filozofije u razmatranju ciljeva obrazovanja.
Sadržaj kolegija:
- Uvod u kritičku teoriju; o načinu rada u kolegiju
- Humanistički odgojni ideali; koncept emancipacije
- Kritička teorija i Frankfurtska škola
- Paolo Freire i pedagogija oslobođenja (I)
- Paolo Freire i pedagogija oslobođenja (II)
- Kritička svijest i kritičko mišljenje
- Kritička pedagogija: osnovne teze i autori
- Skriveni kurikulum
- Uloga nastavnika/odgajatelja u kritičkim teorijama odgoja
- Feministička perspektiva (I)
- Feministička perspektiva (II)
- Diskriminacija u obrazovanju
- Pravo na obrazovanje; politika i obrazovanje
- Globalizacija i demokracija
- Kritika kritičkih teorija odgoja
Literatura:
- John Dewey, »My Pedagogic Creed«, The School Journal, Volume LIV, Number 3 (January 16, 1897), str. 77–80.
- Sergej Flere (ur.), Proturječja suvremenog obrazovanja, Radna zajednica RKSSO, Zagreb 1986., odabrana poglavlja
- Paolo Freire, Pedagogija obespravljenih, Odraz, Zagreb 2002.
- Henry A. Giroux, »Critical theory & educational practice«, u: Giroux, Henry A. Theory and resistance in education: Towards a pedagogy for the opposition (2001), str. 7–41.
- Max Horkheimer, Critical Theory: Selected Essays, translated by Matthew J. O’Connell, et al., New York: Seabury Press; reprinted Continuum: New York, 1992., odabrana poglavlja
- Max Horkheimer, »Tradicionalna i kritička teorija«, Beogradski izdavačko-grafički zavod, Beograd 1976., str. 39–89.
- David Ingram, Julia Simon (ur.), Critica Reading. The Essential Reading, Paragon House, Saint Paul, 1991., odabrana poglavlja.
- Peter McLaren, »Critical Pedagogy: A Look at the Major Concepts«, u: The Critical Pedagogy Reader, str. 61–83.
- Odabrana poglavlja iz drugih relevantnih djela i odgovarajući tekstovi iz znanstvenih časopisa.