Filozofija odgoja – seminar: Moralna filozofija Davida Humea
Naziv kolegija: Filozofija odgoja – seminar: Moralna filozofija Davida Humea
Nositelj: dr. sc. Ivana Zagorac, doc.
Izvoditelj: dr. sc. Ivana Zagorac, doc.
Status kolegija: izborni
Trajanje kolegija: 1 semestar, 2 sata tjedno
ECTS bodovi: 3
Jezik nastave: hrvatski
Oblik nastave: seminar
Metode rada: uvodna predavanja, redovni izvještaji o čitanju, dodatni pismeni radovi studenata, usmena izlaganja, rasprave, e-učenje
Uvjeti pristupa: nema
Cilj: upoznati studente s filozofijom Davida Humea, posebno s njegovom moralnom filozofijom; razjasniti ulogu i važnost Humeove filozofije te utjecaj koji su njegovi radovi imali na kasnije filozofe (empirizam, skepticizam, naturalizam, sentimentalizam), kao i valorizirati suvremeni moralni sentimentalizam, a specifično u kontekstu rasprava o odgoju i odgojnim ciljevima. Rad u seminaru temelji se na kritičkome čitanju Humeove Rasprave o ljudskoj prirodi i Istraživanja o principima morala, uz usporednu analizu ostalih relevantnih Humeovih spisa, kao i radova drugih autora koji pomažu u razumijevanju i kritičkom vrednovanju Humeove moralne filozofije.
Nakon uspješno završenog seminara studenti/ce će znati opisati, interpretirati i kritički prosuđivati temeljne pojmove Humeove filozofije, posebno njegove moralne filozofije; moći ih prepoznati i interpretirati unutar odgovarajućeg povijesnog razdoblja; analizirati i vrednovati njihov sadržaj i međuodnose; znati objasniti osnovne karakteristike suvremenog moralnog sentimentalizma; moći prepoznati Humeov utjecaj na suvremene tendencije u etici, filozofiji odgoja i psihologiji; znati objasniti Humeovu originalnu poziciju unutar povijesti filozofije općenito i moralne filozofije specifično.
Način praćenja kvalitete nastave i uspješnosti izvedbe predmeta: redovito pohađanje nastave, praćenje rada putem redovnih izvještaja o čitanju, dodatni rad studenata, usmeno izlaganje, konzultacije, sveučilišta anketa
Metode podučavanja: uvodna predavanja, redovni izvještaji o čitanju, dodatni pismeni radovi studenata, usmena izlaganja, rasprave. Potiče se e-učenje putem sustava Omega.
Metode ocjenjivanja: izvršene sve obveze na seminaru (predaja redovnih izvještaja o čitanju, predaja dodatnoga rada, redovitost pohađanja nastave).
Sadržaj kolegija:
- Uvodno predavanje
- David Hume: biografija, bibliografija, osnovne teme
- Moralna filozofija 18. stoljeća
- Percepcija, impresije, ideje
- Razum, strasti, skepticizam
- Benevolentnost, simpatija
- Nepristrani (nezainteresirani) promatrač (A. Smith, D. Hume)
- Pravednost (I)
- Pravednost (II)
- Obveze i dužnosti
- Zašto je korisnost ugodna?
- Katalog vrlina
- ‘Sensible knave’ problem
- Moralni sentimentalizam danas
- Završna rasprava
Literatura
Obvezna literatura:
- David Hume, Rasprava o ljudskoj prirodi, Veselin Masleša, Sarajevo 1983. / David Hume, Treatise of Human Nature, David Fate Norton, Mary J. Norton (ur.), Oxford University Press, Oxford, New York 2000.
- David Hume, An Enquiry concerning the Principles of Morals, Tom L. Beauchamp (ur.), Oxford University Press, Oxford 2009.
Preporučena literatura:
- Anette C. Baier, A Progress of Sentiments: Reflections on Hume’s Treatise, Harvard University Press, London 1991.
- James Baillie, Hume on Morality, Routledge Philosophy Guidebook, London, New York 2000.
- Stephen Darwall, The British Moralists and the Internal ‘Ought’: 1640-1740, Cambridge University Press, Cambridge 1995.
- David Fate Norton, Jacqueline Taylor (ur.), The Cambridge Companion to Hume, 2. izdanje, Cambridge University Press, 2009.
- David Hume, Istraživanje o ljudskom razumu, Naprijed, Zagreb 1988.
- L. Mackie, Hume’s Moral Theory, Routledge, London 1980.
- Martha C. Nussbaum, Frontiers of Justice: Disability, Nationality, Species Membership, The Belknap Press of Harvard University Press, London 2006.
- Adam Smith, The Theory of Moral Sentiments, Dover Publications, New York 2006.
- John Rawls, A Theory of Justice, The Belknap Press of Harvard University Press, Cambridge 1999.
- Michael Slote, Moral Sentimentalism, Oxford University Press, Oxford 2010.