Logika – seminar: Logika i prirodni jezici
Naziv predmeta: Logika – seminar: Logika i prirodni jezici
Nositelj i izvoditelj: dr. sc. Davor Lauc, izv. prof., dr. sc. Ines Skelac
Status: izborni
Trajanje: 1 semestar
ECTS-bodovi: 3 boda
Oblik nastave: seminar
Jezik nastave: hrvatski
Metode rada: čitanje i komentiranje tekstova, diskusije
Uvjeti upisa: nema
Obveze studenata: redovito pohađanje nastave,redovito čitanje zadanih tekstova
Način provjere znanja: aktivno sudjelovanje na nastavi
Način praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe nastave: evaluacija studentskog angažmana tijekom izvedbe nastave, studentska evaluacija
Cilj: Istražiti odnos logike i ljudskoga deduktivnog zaključivanja te pitanje o normativnome značaju logike za zaključivanje. Ukazati na poveznicu logike, lingvistike i psihologije pri proučavanju ove teme.
Sadržaj
- Uvodno predavanje i pregled kolegija, literature i obveza
- Logika, zaključivanje i prirodni jezik
- Deduktivno zaključivanje u logici i svakodnevnom životu
- Wittgensteinov pristup normativnosti
- Odnos logike i zaključivanja – suvremeni pristupi
- Prirodni jezik i jezik logike
- Razlike u učenju jezika i jezičnoj uporabi
- Teorija mentalnih modela
- Teorija mentalne logike
- Dvojna teorija zaključivanja
- Individualne razlike u zaključivanju
- Dokazi iz neuroznanosti
- Zaključivanje kod osoba sa psihičkim poremećajima
- O učenju logike
- Završna rasprava i napomene
Literatura
Bacon, A., Handley, S. & Newstead, S. E. ‘Individual Differences in Strategies for Syllogistic Reasoning’. Thinking & Reasoning. 9, (2/2003), str. 133 – 168.
Braine, M. D. S., ‘The Natural Logic Approach to Reasoning’. U: Overton, W.F. (ur.), Reasoning, Necessity, and Logic: Developmental Perspectives. Lawrence Erlbaum, Hillsdale 1990.
Cardella, V. & Gangemi, A. ‘Reasoning in Schizophrenia. Review and Analysis from the Cognitive Perspective’. Clinical Neuropsychiatry. 12, (1-2/2015), str. 3 – 8.
Cosmides, L., & Tooby, J. ‘Cognitive Adaptations for Social Exchange’. U: J. H. Barkow, L. Cosmides, & J. Tooby (ur.), The Adapted Mind: Evolutionary Psychology and the Generation of Culture. Oxford University Press, New York 1992.
Davies, P. S., Fetzer, J. & Foster, T. ‘Logical Reasoning and Domain Specificity: A Critique of the Social Exchange Theory of Reasoning’. Biology and Philosophy. 10 (1/1995), str. 1 – 37. Dąbrowska, E. ‘Different Speakers, Different Grammars: Individual Differences in Native Language Attainment’. Linguistic Approaches to Bilingualism. 3, (2/2012), str. 219 – 253
Evans, J. St. B. T. & Stanovich, K. E. ‘Dual-Process Theories of Higher Cognition: Advancing the Debate’. Perspectives on Psychological Science. 8 (3/2013), str. 223 – 241.
Ford, M. ‘Two Modes of Mental Representation and Problem Solution in Syllogistic Reasoning’. Cognition. 54 (1/1995), str. 1 – 71.
Harman, G. ‘Field on the Normative Role of Logic’. Proceedings of the Aristotelian Society. 109 (1/2009), str. 333 – 35.
Johnson-Laird, Ph. N. Mental Models: Towards a Cognitive Science of Language, Inference, and Consciousness. Cambridge University Press, Cambridge 1983.
Johnson-Laird, Ph. N. & Byrne, R. M. J. Deduction. Erlbaum, Mahwah 1991.
Oatley, K. & Johnson-Laird, Ph. N. ‘Basic Emotions in Social Relationships. Reasoning, and Psychological Illnesses’. Emotion Review. 4 (3/2011), str. 424 – 433.
Reverberi C., Cherubini P., Frackowiak, R. S., Caltagirone, C., Paulesu, E, & Macaluso E. ‘Conditional and Syllogistic Deductive Tasks Dissociate Functionally During Premise Integration’. Human Brain Mapping. 31 (9/2010), str. 1430 – 1445.
Rips, L. J. ‘Cognitive Processes in Propositional Reasoning’. Psychological Review. 90 (1/1983), str. 38 – 71.
Sekulić, D. Psihologija zaključivanja i logika. KruZak, Zagreb 2016.
Stanovich, K. E., & West, R. F. ‘Individual Differences in Reasoning: Implications for the Rationality Debate?’. Behavioral and Brain Sciences. 23 (2000), str. 645 – 665.
Wason, P. C. ‘Reasoning’. U: B. M. Foss: New Horizons in Psychology. Harmondsworth, Penguin 1966.
Wittgenstein, L. Filozofijska istraživanja. Globus, Zagreb 1998