Metodika nastave filozofije
Naziv kolegija: Metodika nastave filozofije
Nastavnik: dr. sc. Raul Raunić, doc.
ECTS: 4 boda
Jezik: hrvatski
Trajanje: zimski semestar, 2 sata nastave tjedno
Status: obvezatan za nastavnički smjer
Oblik nastave: predavanje s raspravama
Uvjeti za upis: završen preddiplomski studij
Cilj kolegija: Istražiti i usvojiti temeljne znanstvene metode i umijeća nastavnog komuniciranja u izvođenju nastave filozofije, etike i logike. Studenti razmatraju teorijska, metodička i izvedbena pitanja u i o nastavi filozofije, koja uključuju analizu pristupa nastavi filozofije, nastavnih ciljeva, ishoda i nastavnih metoda u uvođenju u filozofsko mišljenje, raščlambu nastavnih kurikula i udžbenika, planiranje, pripremu i izvedbu nastavnih sati filozofije, stilove poučavanja i motiviranja učenika, ocjenjivanje učeničkog napretka, prosudbu o vlastitom nastavnom radu.
Korištene metode: predavanje, dijalog, rasprava, rad u skupinama, vježbe
Studentske obveze: usmeni ispit
Način praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe predmeta: studentska anketa
Sadržaj kolegija:
Filozofija kao nastava: uvođenje u filozofsko mišljenje i nastavni proces
Pristupi nastavi filozofije: kronološki, tematski, problemski
Analize nastavnih programa filozofije i kurikula filozofije
Analize nastavnih programa i kurikula etike i logike
Pripreme za izvođenje nastavne jedinice
Postupci uvođenja u filozofsko mišljenje
Sokratovski dijalog: majeutičko umijeće
Sokratovski dijalog: koncept poučavanja bez učitelja i vrijednost konzistentnog prosuđivanja
Vrste, razine i svrhe pitanja u nastavnom procesu
Poučavanje za kritičko mišljenje: logičke pogreške i argumentacija
Refleksivni način poučavanja: metakognitivnost i autorefleksivnost
Poučavanje za kreativno i empatičko prosuđivanje
Metodičke ideje i scenariji u nastavi
Suradničko učenje i zajednica istraživača
Analiza iskustava u nastavnoj praksi i završna rasprava
Obavezna literatura:
Marinković, Josip (1983) Metodika nastave filozofije, Zagreb, Školska knjiga
Kalin, Boris (2003) Povijest filozofije – priručnik za nastavnike, Zagreb, Šk. knjiga
Kalin, Boris (2003) Priručnik za nastavnike uz udžbenik G. Petrovića
Kalin, Boris (1982) Logika i oblikovanje kritičkog mišljenja, Zagreb, Šk. knjiga
Kyriacou, Chris (2001) Temeljna nastavna umijeća, Zagreb, Educa
Konrad Paul Liessmann (2008) Teorija neobrazovanosti,Zagreb, Jesenski i Turk.
Marinković, Josip (1990) Filozofija kao nastava, Zagreb, Hrvatsko fil. Društvo
Časopis „Metodički ogledi“ (2002) Vol. 9, No. 2, Zagreb, HFD
Verificirani udžbenici i metodički priručnici iz filozofije, logike i etike
Preporučena literatura:
Marinković, Josip, (2008), Učiteljstvo kao poziv, Zagreb, Kruzak
Kalin, Boris, (1986), „Izvorni tekst u nastavi filozofije“, Zgb., Institut za pedagoška istraživanja
Lipman, Matthew (2003) Thinking in Education, Cambridge, Cambridge U.P.
Savater, Fernando (1998) Etika za Amadora, Zagreb, Educa
Jensen, Eric, (2003) Super – nastava: nastavne strategije za kvalitetnu školu i uspješno učenje, Zgb, Educa
Bruner, Jerome (2000) Kultura obrazovanja, Zagreb, Educa
Bain, Ken, (2004) What the best college teachers do?, Cambridge, Harvard U.P.
Matthews, Gareth (1980) Philosophy and the Young Child, Cambridge, MA, HUP.
Critical Thinking (2008) , (ed. G. Bassham) , McGraw-Hill, New York,
- Banner and H. Cannon,( 1977), The Elements of Teaching, N. Haven, Yale U.P.
Education and Education of Teachers (1977), (ed. R. S. Peters), Routledge, London.
Hirst, Paul,(1974) Knowledge and Curriculum, Routledge, London.
The Art and Craft of Teaching (1984), (ed. M. Gullette), Cambridge, MA, HUP.
Higgins, Chris (2011) The Good life of Teaching, Chichister, Wiley- Blackwell.
C.B.J. Macmillan/ J. W. Garrison, (1988), A Logical Theory of Teaching: Erotetics and Intentionality, Springer Netherlands Kluwer Academic Publishers.
In the Classroom: An Introduction to Education (1998), (ed.A.Reed), N.Y. McGraw-Hill.
- Smeyers, R. Smith, P. Standish (2007), The Therapy of Education: Philosophy, Happiness and Personal Growth, Palgrave McMillan, N.Y.
Becoming a Teacher: Issues in Secondary Teaching (2007), (ed. J. Dillon/M. Maquire), N.Y., McGraw Hill.
- H. McEntee et al.,(2003) At The Heart of Teaching: A Gudie to Reflective Practice, New York Teacher College Columbia University.
Način praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe predmeta: redovite konzultacije i sveučilišna anketa