logo

Odsjek za filozofiju

Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu

 Odsjek

 Nastava

 Studij

 Radovi odsjeka

 Arhiv obavijesti




Metodika nastave filozofije (2022./2023.)

Naziv kolegija: Metodika nastave filozofije

Nastavnik: dr. sc. Raul Raunić, izv. prof.

ECTS: 4 boda

Jezik: hrvatski

Trajanje: zimski semestar, 2 sata nastave tjedno

Status: obavezan za nastavnički smjer

Oblik nastave: predavanje s raspravama

Uvjeti za upis: završen preddiplomski studij

Cilj kolegija: Istražiti i usvojiti temeljne znanstvene metode i umijeća nastavnog komuniciranja u izvođenju nastave filozofije, etike i logike. Studenti razmatraju teorijska, metodička i izvedbena pitanja u i o nastavi filozofije, koja uključuju analizu pristupa nastavi filozofije, nastavnih ciljeva, ishoda  i nastavnih metoda u uvođenju u filozofsko mišljenje, raščlambu nastavnih kurikula i udžbenika, planiranje, pripremu i izvedbu nastavnih sati filozofije, stilove poučavanja i motiviranja učenika, ocjenjivanje učeničkog napretka, prosudbu o vlastitom nastavnom radu.

Korištene metode: predavanje, dijalog, rasprava, rad u skupinama, vježbe

Studentske obveze:  usmeni ispit

Sadržaj kolegija:

  1. Filozofija kao nastava: uvođenje u filozofsko mišljenje i nastavni proces.
  2. Svrha nastave filozofije u školskom kurikulu.
  3. Pristupi nastavi filozofije: kronološki, tematski, problemski. Nastavna komunikacija, uloga nastavnika i tematika dobrog poučavanja.
  4. Analize nastavnih kurikula filozofije, etike i logike
  5. Planiranje i pripremanje nastavnih jedinica: odabir logičko-argumentacijskih i metodičko komunikacijskih nizova.
  6. Izvođenje nastavnih jedinica: struktura dobrog predavanja.
  7. Postupci motiviranja i uvođenja u filozofsko mišljenje.
  8. Postupci dijaloškog usmjeravanja učenika: filozofska i pedagoška vrijednost Sokratova dijaloga.
  9. Sokratov elenhističko majeutički dijalog u suvremenoj nastavi: koncept poučavanja bez učitelja, vrijednost konzistentnog prosuđivanja te uvjerenje o spoznajnoj i moralnoj vrijednosti filozofije.
  10. Vrste, razine i svrhe pitanja u nastavnom procesu.
  11. Verbalna i neverbalna komunikacija u nastavi: parajezik i govor tijela.
  12. Postupci u radu na izvornom filozofskom tekstu: usmjeravanje, argumentacija, objašnjenje.
  13. Poučavanje za kritičko i imaginacijsko mišljenje. Kreativnost i empatija u nastavi.
  14. Metodičke ideje i scenariji u nastavi.
  15. Suradničko učenje, zajednica istraživača, potkrjepa učenika i autorefleksija nastavne prakse.

 

Obavezna literatura:

Marinković, Josip (1983) Metodika nastave filozofije, Zagreb, Školska knjiga

Kalin, Boris (2003) Povijest filozofije – priručnik za nastavnike, Zagreb, Šk. knjiga

Kalin, Boris (2003) Priručnik za nastavnike uz udžbenik G. Petrovića

Kalin, Boris (1982) Logika i oblikovanje kritičkog mišljenja, Zagreb, Šk. knjiga

Kyriacou, Chris (2001) Temeljna nastavna umijeća, Zagreb, Educa

Konrad Paul Liessmann (2008) Teorija neobrazovanosti,Zagreb, Jesenski i Turk.

Marinković, Josip (1990) Filozofija kao nastava, Zagreb, Hrvatsko fil. Društvo

Verificirani udžbenici i metodički priručnici iz filozofije, logike i etike

Preporučena literatura:

Marinković, Josip, (2008), Učiteljstvo kao poziv, Zagreb, Kruzak

Kalin, Boris, (1986), „Izvorni tekst u nastavi filozofije“, Zgb., Institut za pedagoška istraživanja

Lipman, Matthew (2003) Thinking in Education, Cambridge, Cambridge U.P.

Savater, Fernando (1998) Etika za Amadora, Zagreb, Educa

Jensen, Eric, (2003) Super – nastava: nastavne strategije za kvalitetnu školu i uspješno učenje, Zgb, Educa

Bruner, Jerome (2000) Kultura obrazovanja, Zagreb, Educa

Bain, Ken, (2004) What the best college teachers do?, Cambridge, Harvard U.P.

Matthews, Gareth (1980) Philosophy and the Young Child, Cambridge, MA, HUP.

Critical Thinking (2008) , (ed. G. Bassham) , McGraw-Hill, New York,

  1. Banner and H. Cannon,( 1977), The Elements of Teaching, N. Haven, Yale U.P.

Education and Education of Teachers (1977), (ed. R. S. Peters), Routledge, London.

Hirst, Paul,(1974)  Knowledge and Curriculum, Routledge, London.  

The Art and Craft of Teaching (1984), (ed. M. Gullette), Cambridge, MA, HUP.

Higgins, Chris (2011) The Good life of Teaching, Chichister, Wiley- Blackwell.

C.B.J. Macmillan/ J. W. Garrison, (1988),  A Logical Theory of Teaching: Erotetics and Intentionality, Springer Netherlands Kluwer Academic Publishers.

In the Classroom: An Introduction to Education (1998), (ed.A.Reed), N.Y. McGraw-Hill.

  1. Smeyers, R. Smith, P. Standish (2007), The Therapy of Education: Philosophy, Happiness and Personal Growth, Palgrave McMillan, N.Y.

Becoming a Teacher: Issues in Secondary Teaching (2007), (ed. J. Dillon/M. Maquire), N.Y., McGraw Hill.

  1. H. McEntee et al.,(2003) At The Heart of Teaching: A Gudie to Reflective Practice, New York Teacher College Columbia University.

Časopis „Metodički ogledi“ (2002) Vol. 9, No. 2, Zagreb, HFD.

Način praćenja kvalitete i  uspješnosti izvedbe predmeta: redovite konzultacije i sveučilišna anketa