Metodika nastave filozofije (2024./2025., stari program)
Naziv kolegija: Metodika nastave filozofije
Nastavnik: dr. sc. Raul Raunić, izv. prof. u mirovini
ECTS: 4 boda
Jezik: hrvatski
Trajanje: zimski semestar, 2 sata nastave tjedno
Status: obavezan za nastavnički smjer
Oblik nastave: predavanje s raspravama
Uvjeti za upis: završen preddiplomski studij
Cilj kolegija: Istražiti i usvojiti temeljne znanstvene metode i umijeća nastavnog komuniciranja u izvođenju nastave filozofije, etike i logike. Studenti razmatraju teorijska, metodička i izvedbena pitanja u i o nastavi filozofije, koja uključuju analizu pristupa nastavi filozofije, nastavnih ciljeva, ishoda i nastavnih metoda u uvođenju u filozofsko mišljenje, raščlambu nastavnih kurikula i udžbenika, planiranje, pripremu i izvedbu nastavnih sati filozofije, stilove poučavanja i motiviranja učenika, ocjenjivanje učeničkog napretka, prosudbu o vlastitom nastavnom radu.
Korištene metode: predavanje, dijalog, rasprava, rad u skupinama, vježbe
Studentske obveze: usmeni ispit
Sadržaj kolegija:
- Filozofija kao nastava: uvođenje u filozofsko mišljenje i nastavni proces.
- Svrha nastave filozofije u školskom kurikulu.
- Pristupi nastavi filozofije: kronološki, tematski, problemski. Nastavna komunikacija, uloga nastavnika i tematika dobrog poučavanja.
- Analize nastavnih kurikula filozofije, etike i logike
- Planiranje i pripremanje nastavnih jedinica: odabir logičko-argumentacijskih i metodičko komunikacijskih nizova.
- Izvođenje nastavnih jedinica: struktura dobrog predavanja.
- Postupci motiviranja i uvođenja u filozofsko mišljenje.
- Postupci dijaloškog usmjeravanja učenika: filozofska i pedagoška vrijednost Sokratova dijaloga.
- Sokratov elenhističko majeutički dijalog u suvremenoj nastavi: koncept poučavanja bez učitelja, vrijednost konzistentnog prosuđivanja te uvjerenje o spoznajnoj i moralnoj vrijednosti filozofije.
- Vrste, razine i svrhe pitanja u nastavnom procesu.
- Verbalna i neverbalna komunikacija u nastavi: parajezik i govor tijela.
- Postupci u radu na izvornom filozofskom tekstu: usmjeravanje, argumentacija, objašnjenje.
- Poučavanje za kritičko i imaginacijsko mišljenje. Kreativnost i empatija u nastavi.
- Metodičke ideje i scenariji u nastavi.
- Suradničko učenje, zajednica istraživača, potkrjepa učenika i autorefleksija nastavne prakse.
Obavezna literatura:
Marinković, Josip (1983) Metodika nastave filozofije, Zagreb, Školska knjiga
Kalin, Boris (2003) Povijest filozofije – priručnik za nastavnike, Zagreb, Šk. knjiga
Kalin, Boris (2003) Priručnik za nastavnike uz udžbenik G. Petrovića
Kalin, Boris (1982) Logika i oblikovanje kritičkog mišljenja, Zagreb, Šk. knjiga
Kyriacou, Chris (2001) Temeljna nastavna umijeća, Zagreb, Educa
Konrad Paul Liessmann (2008) Teorija neobrazovanosti,Zagreb, Jesenski i Turk.
Marinković, Josip (1990) Filozofija kao nastava, Zagreb, Hrvatsko fil. Društvo
Verificirani udžbenici i metodički priručnici iz filozofije, logike i etike
Preporučena literatura:
Marinković, Josip, (2008), Učiteljstvo kao poziv, Zagreb, Kruzak
Kalin, Boris, (1986), „Izvorni tekst u nastavi filozofije“, Zgb., Institut za pedagoška istraživanja
Lipman, Matthew (2003) Thinking in Education, Cambridge, Cambridge U.P.
Savater, Fernando (1998) Etika za Amadora, Zagreb, Educa
Jensen, Eric, (2003) Super – nastava: nastavne strategije za kvalitetnu školu i uspješno učenje, Zgb, Educa
Bruner, Jerome (2000) Kultura obrazovanja, Zagreb, Educa
Bain, Ken, (2004) What the best college teachers do?, Cambridge, Harvard U.P.
Matthews, Gareth (1980) Philosophy and the Young Child, Cambridge, MA, HUP.
Critical Thinking (2008) , (ed. G. Bassham) , McGraw-Hill, New York,
Banner and H. Cannon,( 1977), The Elements of Teaching, N. Haven, Yale U.P.
Education and Education of Teachers (1977), (ed. R. S. Peters), Routledge, London.
Hirst, Paul,(1974) Knowledge and Curriculum, Routledge, London.
The Art and Craft of Teaching (1984), (ed. M. Gullette), Cambridge, MA, HUP.
Higgins, Chris (2011) The Good life of Teaching, Chichister, Wiley- Blackwell.
C.B.J. Macmillan/ J. W. Garrison, (1988), A Logical Theory of Teaching: Erotetics and Intentionality, Springer Netherlands Kluwer Academic Publishers.
In the Classroom: An Introduction to Education (1998), (ed.A.Reed), N.Y. McGraw-Hill.
Smeyers, R. Smith, P. Standish (2007), The Therapy of Education: Philosophy, Happiness and Personal Growth, Palgrave McMillan, N.Y.
Becoming a Teacher: Issues in Secondary Teaching (2007), (ed. J. Dillon/M. Maquire), N.Y., McGraw Hill.
H. McEntee et al.,(2003) At The Heart of Teaching: A Gudie to Reflective Practice, New York Teacher College Columbia University.
Časopis „Metodički ogledi“ (2002) Vol. 9, No. 2, Zagreb, HFD.
Način praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe predmeta: redovite konzultacije i sveučilišna anketa