Nastavna praksa filozofije I (2024./2025., stari program)
Naziv kolegija: Nastavna praksa filozofije I
Nositelj kolegija: dr. sc. Raul Raunić, izv. prof. u mirovini
Izvođači kolegija: mentori Nastavne prakse filozofije
Vrsta kolegija i oblik nastave: vježbe iz Metodike nastave filozofije u vježbaonicama FF
Status: obavezan kolegij za nastavnički smjer diplomskog studija filozofije
Trajanje: 1 semestar (zimski), 2 sata tjedno
ECTS: 3 boda
Uvjeti za upis u kolegij: upisan kolegij Metodika nastave filozofije
Opis i cilj kolegija: Stjecanje i uvježbavanje osnovnih nastavničkih kompetencija u radu s mentorima i učenicima, a koje trebaju omogućiti samostalno izvođenje nastavnih jedinica iz filozofije, logike i etike. Nastavnu grupu u pojedinoj gimnaziji – vježbaonici Filozofskog fakulteta u pravilu čini dvoje ili troje studenata i mentor/ica što podrazumijeva intenzivnu horizontalnu i vertikalnu komunikaciju te suradničko učenje u pripremanju, analiziranju i prosuđivanju izvedbi nastavnih sati. U okviru Nastavne prakse filozofije I koja je sastavni dio predmeta Metodika nastave filozofije studenti vode Dnevnik nastavne prakse i u suradnji s mentorima usvajaju forme i obrasce dobre vođene nastave.
Obveze studenata: redovito pohađanje mentorske nastave, vođenje Dnevnika nastavne prakse, aktivna suradnja te u dogovoru s nastavnikom samostalno izvođenje, isprva dijelova ili tkz. Interpolacija (npr. objašnjenje ili proširenje pojedinog problema, rješenje određenog zadatka), a zatim i cjelovitih nastavnih jedinica. Analiza studentskih priprema za samostalno izvođenje nastavnih jedinica sastavni je dio ispita iz Metodike nastave filozofije.
Način praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe kolegija: rasprave i konzultacije s mentorima, mentora s nositeljem kolegija te povremena nazočnost nositelja kolegija prigodom samostalnih studentskih izvođenja nastavnih jedinica u školama, vježbaonicama filozofskog fakulteta.
Sadržaj kolegija: Uz vodstvo iskusnih profesora mentora, vanjskih suradnika Filozofskog fakulteta, studentima je omogućeno da u gimnazijama i drugim srednjim školama, vježbaonicama Filozofskog fakulteta u Zagrebu provode sljedeće aktivnosti:
- slušaju, promatraju i bilježe mentorsku nastavu
- iskustveno uče na temelju demonstracijskih metoda i oponašanjem modela;
- vode Dnevnik nastavne prakse
- sudjeluju u analizama mentorske nastave
- raspravljaju i usvajaju primijenjene metode mentorske nastave i načine izvođenja nastavnih sadržaja
- uvježbavaju prvi nastup pred učenicima
- osmišljavaju načine motiviranja i organiziranja radnog ozračja
- postupno usvajaju psihomotoričke tehnike na kojima počivaju nastavnička umijeća
- usvajaju različite vrste i načine nastavne komunikacije
- uvježbavaju i njeguju modele interaktivne nastave i strukturiranog dijaloga
- prosuđuju, oponašaju i usvajaju strategije kritičkog mišljenja
- u dogovoru s mentorom planiraju kraće (10-15 minutne) suradničke priloge u nastavi sa stručnom i metodičkom obradom određenog filozofskog, logičkog ili etičkog problema.
- u dogovoru s mentorom izvode interpolacije u nastavi
- u suradnji s mentorom autorefleksivno analiziraju uspješnost vlastite nastavne komunikacije sa učenicima
- planiraju samostalne izvedbe nastavnih jedinica
Napomena: Nastavna praksa filozofije I koja u središtu ima iskustveno učenje kroz mentorsku nastavu u zbiljskim situacijama poučavanja nastavlja se s kolegijem Nastavna praksa filozofije II koji težište pomiče k samostalnim javnim nastupima studenata.
Studenti samostalno, u osloncu na stručnu i metodičku literaturu, pripremaju i koncipiraju izvođenje nastavnih jedinica.
Literatura: Stručna literatura ovisi o konkretnim nastavnim jedinicama, dok je metodička literatura istaknuta uz kolegij Metodika nastave filozofije.