Ontologija – seminar: Ontologija igre
Naziv kolegija: Ontologija – seminar: Ontologija igre
Status kolegija: izborni
Nositelj kolegija: izv. prof. dr. sc. Ivana Zagorac
Izvoditeljica kolegija: Matija Vigato, mag. phil., asistentica
Trajanje kolegija: 1 semestar, 2 sata tjedno
ECTS bodovi: 3
Jezik nastave: hrvatski
Oblik nastave: seminar
Metode rada: uvodna predavanja, redovni izvještaji o čitanju, usmena izlaganja, rasprave, radionice, e-učenje
Cilj: Cilj je kolegija polaznike osposobiti za ontološko promišljanje igre putem (1) upoznavanja s osnovnim pojmovima igre: magični krug, autoteličnost, pravila i ciljevi, luzorni stav, interakcija i interventna aktivnost itd. te (2) tumačenja i primjene ontoloških pojmova: bit, biće, bitak, bivstvovanje, supstancija, zbilja, stvarnost, prostor i vrijeme, odnos subjekt-objekt, nepostojeći objekti, ontološka obveza i dr. Dodatni je cilj polaznike kolegija upoznati sa suvremenim teorijskim pristupima poput metafizike višeg reda i web ontologija te potaknuti na korištenje konkretnih primjera igara prilikom samostalnog istraživanja – od šaha i dramske igre sve do dark play-a i igara proširene stvarnosti.
Uloga kolegija u ukupnom kurikulumu: seminar je povezan s obveznim predmetom Ontologija
Način praćenja kvalitete nastave i uspješnosti izvedbe predmeta: redovito pohađanje nastave, praćenje rada putem redovnih izvještaja o čitanju, usmeno izlaganje, konzultacije, sveučilišta anketa
Metode podučavanja: uvodna predavanja, redovni izvještaji o čitanju, usmena izlaganja, rasprave; potiče se e-učenje putem sustava Omega
Metode ocjenjivanja: za uspješan završetak seminara potrebno je izvršiti sve obveze (predani redovni izvještaji o čitanju, održano usmeno izlaganje, redovito pohađana nastava)
Sadržaj kolegija:
- Uvodno predavanje
- Igra, biće i supstancija
- Bit igre i pokušaji njenog definiranja
- Igra i bitak
- Prostor igre
- Vrijeme igre
- Subjekt i objekt u igri
- Odnos uma i tijela u igri
- Igra, znak i zbilja
- Ontološka ovisnost u igri
- Nepostojeći objekti u igri
- Metafizika višeg reda i luzorni stav
- Web ontologije igre
- Filozofija kao igra
- Zaključna rasprava
Primarna literatura (odabrani dijelovi):
- Federico Alvarez Igarzábal, Time and Space in Video Games: A Cognitive Formalist Approach (Studies in Digital Media Culture), transcript Verlag: Bielefeld, 2019.
- Jean Baudrillard, Simulacija i zbilja, priredio Rade Kaljan, prevela Gordana V. Popović, Naklada Jesenski i Turk: Zagreb, 2013.
- Eugen Fink, Igra kao simbol svijeta, prevela Darija Domić, priredio Damir Barbarić, Demetra: Zagreb, 2000.
- Hans-Georg Gadamer, Istina i metoda: osnovi filozofske hermeneutike, preveo Slobodan Novak, Veselin Masleša: Sarajevo, 1978.
- Johan Huizinga, Homo ludens: o podrijetlu kulture u igri; preveli Ante Stamać i Truda Stamać, Naprijed: Zagreb, 1992.
- Jesper Juul, “The Game, the Player, the World: Looking for a Heart of Gameness”, u: Marinka Copier i Joost Raessens (ur.), Level Up: Digital Games Research Conference Proceedings, Utrecht University: Utrecht, 2003.
- Jesper Juul, Half-Real: Video Games Between Real Rules and Fictional Worlds, The MIT Press, 2011.
- Harvey Lederman, “Higher-order Metaphysics and Propositional Attitudes”, u: Peter Fritz i Nicholas K. Jones (ur.), Higher-order Metaphysics, Oxford University Press (u procesu objavljivanja).
- Rebecca Pitt, “Play and Being in Jean-Paul Sartre’s Being and Nothingness”, u: Emily Ryall, Wendy Russell, Malcolm MacLean (ur.), Philosophy of Play, Routledge, 2013., str. 109–119.
- Jana Rambusch, Mind Games Extended: Understanding Gameplay as Situated Activity (doktorska disertacija), Linköping Studies in Science and Technology, 2010.
- Maria Reicher Marek, “Nonexistent Objects”, Stanford Encyclopedia of Philosophy.
- Tuomas E. Tahko, Jonathan Lowe, “Ontological Dependence”, Stanford Encyclopedia of Philosophy.
- Ludwig Wittgenstein, Filozofijska istraživanja, preveo Igor Mikecin, Nakladni zavod Globus: Zagreb, 1998.