Povijest filozofije – seminar: Platon: Fileb
Naziv predmeta: Povijesti filozofije – seminar
Naziv kolegija: Platon: Fileb
Izvoditelj kolegija: red. prof. dr. sc. Igor Mikecin,
ECTS bodovi: 3 ECTS boda
Nastavni jezik: hrvatski
Trajanje kolegija: zimski semestar ak. god. 2020./21., 2 sata tjedno
Status kolegija: izborni
Oblik nastave: seminar
Opis kolegija: Seminar je posvećen proučavanju i tumačenju Platonovog kasnog dijaloga Fileb. Kako naznačuje antički podnaslov dijaloga, Platon u njemu izlaže svoj nauk o ugodi ili nasladi (hēdonē), koji je na drugi način ranije izložen u Gorgiji i 9. knjizi Politeje, a sada se utemeljuje u nauku o prvotnim počelima svega jesućega: granici, onom neograničenom, uzroku ograničavanja i onom ograničenom, koji po svojem ontologičkom rangu prethodi „nauku o idejama“ sadržanom u Platonovim srednjim dijalozima. Razlikovanje vrsta ugode vodi do razmatranja dijalektike kao najvišega od svih znanja koje razabire ideje na osnovi odnosa između jednoga i mnoštva, te je u stanju doprijeti do uvida i u sama prvotna počela. Dok je na početku dijaloga ono dobro shvaćeno pod vidom najboljeg života čovjeka, u kojem se ponajprije kroz filozofiju skladno sjedinjuju mudrost i ugoda, nasuprot krajnostima hedonizma i racionalističkog asketizma, na koncu se dospijeva do širega pogleda, u kojem se ono dobro shvaća kao temeljni vid počela svega jesućega, tj. poistovjećuje se s granicom kao mjerom, te se prepoznaje u svojoj trostrukom načinu pojavljivanja kao primjerenost, ljepota i istina.
Uloga kolegija u ukupnom kurikulumu: seminar je neposredno povezan s kolegijima iz predmeta Grčka filozofija I-II i Povijest filozofije I-II, posvećenih grčkoj filozofiji, a također i s kolegijima iz predmeta Ontologija zbog temeljnih ontologijskih pitanja koja se u njemu obrađuju.
Nastavne metode: studentsko seminarsko izlaganje na zadanu temu i zajednička rasprava povodom toga izlaganja, zajedničko čitanje i tumačenje Platonovog teksta pod vodstvom nastavnika, rasprava i razgovor na osnovi proučenog teksta pod vodstvom nastavnika
Obveze studenata: redovito pohađanje nastave, priprema za nastavu čitanjem i proučavanjem Platonovog teksta i ostale ponuđene literature vezane uz njega, aktivno sudjelovanje u nastavi tumačenjem pročitanog teksta, vođenjem rasprave i razgovora, te seminarskim izlaganjem na zadanu temu, pisanje seminarskog rada na zadanu temu
Način provjere znanja: pregled seminarskih radova i konzultacije između nastavnika i studenata o seminarskim radovima, praćenje seminarskog izlaganja, praćenje pripremljenosti studenata za seminar kroz tumačenje Platonovog teksta, raspravu i razgovor pod vodstvom nastavnika
Literatura:
Primarna literatura
Platon, Fileb, u: Platon, Fileb / Teetet, Zagreb, 1979.
Dopunska literatura
Brisson, L., Le même et l’autre dans la structure ontologique du Timée de Platon. Un commentaire systématique du Timée de Platon, Paris, 1974.
Frede, D., Platon: Philebos. Übersetzung und Kommentar, Vandenhoeck & Ruprecht, Göttingen, 1997.
Gosling, J. C. B., Plato, Philebus, Oxford, 1975.
Guthrie, W. K. C., Povijest grčke filozofije, sv. 5: Kasni Platon i Akademija, Zagreb, …
Migliori, M., L’uomo fra piacere, intelligenza e Bene. Commentario storico-filosofico al Filebo di Platone, Milano, 1993.
Izdanje izvornog teksta
Platonis Opera, vol. 2, ed. J. Burnet, Oxford, 1957.