Schelling: Filozofija umjetnosti (seminar iz Estetike)
Naziv: Schelling: Filozofija umjetnosti (seminar iz Estetike)
Naziv na engleskom jeziku: Schelling: Philosophy of Art (seminar in Aesthetics)
Nastavnik nositelj: doc. dr. sc. Goran Sunajko
Nastavnik izvoditelj: Kristijan Gradečak, mag. phil (vanjski suradnik-doktorand)
ECTS: 3 boda
Jezik: hrvatski
Status: izborni kolegij za studente I–V godine studija
Trajanje: ak. god. 2021/2022 – ljetni semestar (2 sata tjedno)
Oblik nastave: seminar uz diskusiju i izlaganja
Uvjeti za upis: nema
Studentske obaveze: seminarsko izlaganje ili pisani rad uz redovito pohađanje nastave
Korištene metode: interaktivne i participativne metode rada
Način praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe predmeta: konzultacije između nastavnika i studenata, zajedničke rasprave na seminarskim izlaganjima, pregled pisanih seminarskih radova
Cilj kolegija: Prikazati položaj filozofije umjetnosti u ranom i srednjem Schellingovom stvaralaštvu. Studenti će upoznati Schellingove filozofijske pretpostavke i argumente zašto se u razdoblju klasičnog njemačkog idealizma filozofiju razumijevalo kao sistem. Schelling filozofiju shvaća prema grčkoj raščlambi na teoriju, praksu i poietiku, pa tako sistematski cjelinu filozofije razdjeljuje na filozofiju prirode, transcendentalnu filozofiju i filozofiju umjetnosti. Potonja je sadržana u jenskim i würzburškim predavanjima Filozofija umjetnosti, objavljenima iz rukopisne ostavštine, u kojima je ona deduktivno izvođena iz općeg pojma filozofije. Opći dio filozofije umjetnosti sadrži konstrukciju onog općeg, tvari i forme umjetnosti, a posebni dio filozofije umjetnosti raščlanjuje njene predmete s obzirom na realnu stranu (glazba, slikarstvo, plastika) i idealnu stranu (lirska, epska i dramska poezija). Studenti će tijekom izvedbe kolegija naučiti interpretirati Schellingovu filozofiju umjetnosti kao jedinstvo idealne i realne strane cjeline filozofije, te će steći razumijevanje pojmova onog lijepog, uzvišenog, sentimentalnog i naivnog u umjetnosti, važnih za opće razumijevanje povijesnih usmjerenja romantike i klasike.
Uloga kolegija u ukupnom kurikulu: Kolegij je povezan s kolegijima iz povijesti filozofije, etikom, ontologijom i filozofijom kulture
Nastavne jedinice:
- Uvodno predavanje o temeljnim pojmovima. Upoznavanje sa sadržajem predavanja, literaturom i načinom rada.
- Schellingova razdioba filozofije na transcendentalnu filozofiju i filozofiju prirode
- Odnos intelektualnog zora (intellektuelle Anschauung) i snage uobrazbe (Einbildungskraft)
- Opća dedukcija ideje filozofije
- Sistematski položaj filozofije umjetnosti i njena konstrukcija u općenitome
- Konstrukcija tvari umjetnosti i njeno izvođenje iz mitologije
- Konstrukcija forme umjetnosti
- Pojam realnog i idealnog u Schellingovoj filozofiji ranog i srednjeg stvaralaštva
- Pojam onog realnog u umjetnosti i njegova primjena na posebne forme: muziku, slikarstvo i plastiku
- Pojam onog idealnog u umjetnosti i njegova primjena na posebne forme: lirska poezija
- Epska poezija
- Dramska poezija
- Uloga filozofije umjetnosti u akademijskom studiju
- Filozofija umjetnosti i filozofija mitologije
- Završna rasprava
A: Primarna literatura:
Schelling, F. W. J., Filozofija umjetnosti, Hrvatska sveučilišna naklada, Zagreb 2008.
Schelling, F. W. J., Sistem transcendentalnog idealizma, Naprijed, Zagreb 1986., str. 287–304: šesto poglavlje: Dedukcija općeg organa filozofije ili: glavne postavke filozofije prema načelima transcendentalnog idealizma.
Schelling, F. W. J., O metodi akademijskog studija, četrnaesto predavanje („O znanosti umjetnosti u odnosu na akademijski studij“) u: Kant-Schelling-Nietzsche, Ideja univerziteta, Globus, Zagreb 1991., str. 235–241.
B: Sekundarna literatura:
Barbarić, Damir, Hrestomatija filozofije. Filozofija njemačkog idealizma, sv. 6, Školska knjiga, Zagreb 1998.
Galović, Milan, Ljepota kao sjaj istine, Demetra, Zagreb 2008.
Croce, Benedetto, Estetika kao znanost izraza i opća lingvistika: teorija i historija, Globus, Zagreb 1991.
Jähnig, Dieter, Schelling: Die Kunst in der Philosophie, Bd I, II, Neske, Pfullingen 1966.