logo

Odsjek za filozofiju

Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu

 Odsjek

 Nastava

 Studij

 Radovi odsjeka

 Arhiv obavijesti




Seminar iz Metodike nastave filozofije I (2024./2025., stari program)

Naziv kolegija: Seminar iz Metodike nastave filozofije I

Nastavnik: dr.sc. Raul Raunić, izv. prof. u mirovini

ECTS: 3 boda

Trajanje: zimski semestar,  2 sata nastave tjedno

Status: obavezni za nastavnički smjer

Oblik nastave: seminar

Uvjeti za upis: završeni preddiplomski studij

Cilj kolegija: Razmotriti, usvojiti i uvježbati nastavne metode i argumentacijske strategije potrebne za izvođenje nastave filozofije i minimalnu nastavničku kompetenciju. Podjednaka  pozornost posvećuje se sadržajnom i metodičkom uvježbavanju nastavne komunikacije.

Korištene metode: uvodna izlaganja, dijalog, rasprave, rad u skupinama, vježbe.

Sadržaj i redoslijed rada:  Oblikovati, izvesti i raspraviti metodičke scenarije, načine izvođenja i argumentacijske strategije odabranih nastavnih jedinica i tema iz nastavnih programa filozofije i etike. Na temelju relativno kratkih uvodnih izlaganja studenata (do maksimalno 30. minuta) otpočinje rasprava koja treba uvježbati i propitati stručne i metodičke postupke izlaganja teme, prosuditi postignuća nastavnih ciljeva i ishoda, utvrditi alternativne scenarije, pokazati načine otvaranja, vođenja, usmjeravanja i zaključivanja diskusije. U seminaru se osobito uvježbava i njeguje nastavna komunikacija koja se tiče prepoznavanja problema, načina mogućih pristupa i refleksije filozofskih implikacija koje ponuđene, i namjerno široko postavljene teme, iziskuju. Posebna pozornost posvećuje se aktivnom, samostalnom i odgovornom učešću svakog sudionika u obogaćivanju filozofskog dijaloga i strukturiranog mišljenja. Ponuđene uvodne  teme obuhvaćaju tri cjeline: a) uvođenje u  filozofsko mišljenje i filozofske discipline; b) monografske analize relevantnih filozofskih učenja; c) filozofski pristupi aktualnim problemima. Sve predložene teme izravno korespondiraju s kurikulima filozofije i etike čime se ostvaruje sadržajno i metodičko jedinstvo rasprava.

Redoslijed  rada:

  1. Uvodno određenje uzajamnih očekivanja i zahtjeva. Povezanost seminarskog rada s predavanjima, te nastavnim hospitacijama studenata i samostalnim javnim predavanjima u okviru nastavne prakse.
  2. Uvodno izlaganje nastavnika i demonstracija obrade nastavne jedinice, analize i diskusije.
  3. Teme sljedećih seminara, koje kroz nastavnu građu filozofije i etike oblikuju, izvode i propituju različite metodičke scenarije u nastavi filozofije i etike su:

Uvođenje u filozofsko mišljenje

  1. Metafizika
  2. Spoznajna teorija
  3. Filozofija politike
  4. Etika
  5. Heraklit
  6. Francis Bacon
  7. Hobbes
  8. Spinoza
  9. Kierkegaard
  10. Sloboda i paternalizam
  11. Egoizam
  12. Etički smisao kazne
  13. Pravednost

Literatura: Stručna literatura ovisi o odabranoj temi i uvelike je prepuštena samostalnom i odgovornom izboru uvodničara, a što je i dio priprema za izvođenje nastavne jedinice. Metodička literatura istaknuta u syllabusu predavanja Metodika nastave filozofije

Način praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe predmeta: redovite konzultacije i sveučilišna anketa

Studentske obveze: redovito pohađanje i sudjelovanje u radu seminara, kratka uvodna izlaganje i napisani seminarski rad.