Seminar iz Metodike nastave filozofije I (2024./2025., stari program)
Naziv kolegija: Seminar iz Metodike nastave filozofije I
Nastavnik: dr.sc. Raul Raunić, izv. prof. u mirovini
ECTS: 3 boda
Trajanje: zimski semestar, 2 sata nastave tjedno
Status: obavezni za nastavnički smjer
Oblik nastave: seminar
Uvjeti za upis: završeni preddiplomski studij
Cilj kolegija: Razmotriti, usvojiti i uvježbati nastavne metode i argumentacijske strategije potrebne za izvođenje nastave filozofije i minimalnu nastavničku kompetenciju. Podjednaka pozornost posvećuje se sadržajnom i metodičkom uvježbavanju nastavne komunikacije.
Korištene metode: uvodna izlaganja, dijalog, rasprave, rad u skupinama, vježbe.
Sadržaj i redoslijed rada: Oblikovati, izvesti i raspraviti metodičke scenarije, načine izvođenja i argumentacijske strategije odabranih nastavnih jedinica i tema iz nastavnih programa filozofije i etike. Na temelju relativno kratkih uvodnih izlaganja studenata (do maksimalno 30. minuta) otpočinje rasprava koja treba uvježbati i propitati stručne i metodičke postupke izlaganja teme, prosuditi postignuća nastavnih ciljeva i ishoda, utvrditi alternativne scenarije, pokazati načine otvaranja, vođenja, usmjeravanja i zaključivanja diskusije. U seminaru se osobito uvježbava i njeguje nastavna komunikacija koja se tiče prepoznavanja problema, načina mogućih pristupa i refleksije filozofskih implikacija koje ponuđene, i namjerno široko postavljene teme, iziskuju. Posebna pozornost posvećuje se aktivnom, samostalnom i odgovornom učešću svakog sudionika u obogaćivanju filozofskog dijaloga i strukturiranog mišljenja. Ponuđene uvodne teme obuhvaćaju tri cjeline: a) uvođenje u filozofsko mišljenje i filozofske discipline; b) monografske analize relevantnih filozofskih učenja; c) filozofski pristupi aktualnim problemima. Sve predložene teme izravno korespondiraju s kurikulima filozofije i etike čime se ostvaruje sadržajno i metodičko jedinstvo rasprava.
Redoslijed rada:
- Uvodno određenje uzajamnih očekivanja i zahtjeva. Povezanost seminarskog rada s predavanjima, te nastavnim hospitacijama studenata i samostalnim javnim predavanjima u okviru nastavne prakse.
- Uvodno izlaganje nastavnika i demonstracija obrade nastavne jedinice, analize i diskusije.
- Teme sljedećih seminara, koje kroz nastavnu građu filozofije i etike oblikuju, izvode i propituju različite metodičke scenarije u nastavi filozofije i etike su:
Uvođenje u filozofsko mišljenje
- Metafizika
- Spoznajna teorija
- Filozofija politike
- Etika
- Heraklit
- Francis Bacon
- Hobbes
- Spinoza
- Kierkegaard
- Sloboda i paternalizam
- Egoizam
- Etički smisao kazne
- Pravednost
Literatura: Stručna literatura ovisi o odabranoj temi i uvelike je prepuštena samostalnom i odgovornom izboru uvodničara, a što je i dio priprema za izvođenje nastavne jedinice. Metodička literatura istaknuta u syllabusu predavanja Metodika nastave filozofije
Način praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe predmeta: redovite konzultacije i sveučilišna anketa
Studentske obveze: redovito pohađanje i sudjelovanje u radu seminara, kratka uvodna izlaganje i napisani seminarski rad.