logo

Odsjek za filozofiju

Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu

 Odsjek

 Nastava

 Studij

 Radovi odsjeka

 Arhiv obavijesti




Filozofija odgoja – opći predmet (2023./2024.)

Naziv kolegija: Filozofija odgoja – opći predmet (198896)
Nositelj kolegija: dr. sc. Ivana Zagorac, izv. prof.
Jezik: hrvatski
Trajanje:
1 semestar
ECTS: 4 boda
Status kolegija:
izborni (za studente koji ne studiraju filozofiju)
Oblici nastave s brojem sati semestralno: 2P tjedno
Uvjeti za upis kolegija:
nema
Način provjere znanja:
pismeni ispit

Cilj  kolegija: Usvajanje osnova za analitičko pristupanje pojmovima odgoja, obrazovanja, učenja i poučavanja, nastavnog autoriteta i nastavnih očekivanja, kao i za kritičko promišljanje ideologija i vrijednosti. Poticanje analize zatečenoga stanja u odgojnim i obrazovnim sustavima, razumijevanje temeljnih pojmova vezanih uz moral i etiku, razumijevanje utjecajnih filozofskih teorija odgoja.

 

Sadržaj kolegija:

  1. Uvodni susret i dogovor oko rada u kolegiju
  2. Uvod u filozofiju odgoja
  3. Nagovor na filozofiju
  4. Uvod u etiku, osnovni etički pojmovi i pravci
  5. Sofisti, Sokrat, kritičko mišljenje
  6. Kritičko mišljenje; kritička pedagogija
  7. Teorije kurikuluma, skriveni kurikulum
  8. Platonova koncepcija odgoja
  9. Rousseauova filozofija odgoja (I)
  10. Rousseauova filozofija odgoja (II)
  11. Kriza obrazovanja, humanistički obrazovni ideali
  12. Autoritet i disciplina
  13. Emocije i odgoj
  14. Suvremene tendencija u filozofiji odgoja
  15. Završna rasprava

 

Obvezna literatura:

  • Canivez, P. (1999), Odgojiti građanina? (Zagreb: Durieux), odabrana poglavlja.
  • Liessmann, Konrad Paul (2008), Teorija neobrazovanosti. Zablude društva znanja (Zagreb: Jesenski i Turk).
  • Nussbaum, Martha (2012), Ne profitu: zašto demokracija treba humanistiku (Zagreb: Zagrebački holding, Podružnica AGM), odabrana poglavlja.
  • Klooster, D. (2002), “Što je kritičko mišljenje?”, Metodički ogledi, 9, str. 87–95.

 

Dopunska literatura:

  • Platon, Država (FPN – Liber, Zagreb, 1977; Naklada Jurčić, Zagreb, 5. izdanje: 2004)
  • Foucault, M. (1992), Znanje i moć (Zagreb: Globus)
  • Legrand, L. (1995), Moralna izobrazba danas: Ima li to smisla? (Zagreb: Educa)
  • Aristotel, Nikomahova etika (FPN, Zagreb, 1982; Globus – Liber, Zagreb, 1988; HSN, Zagreb, 1992)
  • Aristotel (1987), Nagovor na filozofiju (Zagreb: Naprijed)
  • Aurelije Augustin (1988), O slobodi volje (Demetra: Zagreb)
  • Descartes, Rene (1951), Rasprava o metodi (Zagreb: Matica hrvatska)
  • Rousseau, Jean-Jacques (1978), Rasprava o porijeklu i osnovama nejednakosti među ljudima / Društveni ugovor (Zagreb: Školska knjiga)
  • Rousseau, Jean-Jacques (1989), Emil ili o vaspitanju (Beograd – Valjevo: Estetika)
  • Dewey, John (2002), The school and society (Bristol: Thoemmes)
  • Kant, Schelling, Nietzsche (1991), Ideja univerziteta (ur. Despot, Branko) (Zagreb: Globus)
  • Fink, Eugen (1998), Uvod u filozofiju (Zagreb: Matica hrvatska)
  • Vuk-Pavlović, Pavao (1996), Filozofija odgoja (Zagreb: Hrvatska sveučilišna naklada)
  • Illich, Ivan (1972), Dole škole (Beograd: Duga)
  • Hufnagel, Erwin (2002), Filozofija pedagogike (Zagreb: Demetra)
  • Nussbaum, Martha C. (1997), Cultivating Humanity: A Classical Defence of Reform in Liberal Education (Cambridge, MA: Harvard University Press)
  • Polić, Milan (1997), Čovjek, odgoj, svijest (Zagreb: Hrvatsko filozofsko društvo)
  • Polić, Milan (1993), K filozofiji odgoja (Zagreb: Znamen i Institut za pedagogijska istraživanja)
  • Polić, Milan (ur.) (2007), Filozofija i odgoj u suvremenom društvu (Zagreb: Hrvatsko filozofsko društvo)
  • Blake, Smeyers, Smith, Standish (2003), The Blackwell Guide to the Phlosophy of Education (Oxford: Blackwell Publishing)
  • Curren, Randall (ed.) (2007), Philosophy of Education. An anthology (Blackwell Publishing)