Filozofija odgoja – opći predmet (2023./2024.)
Naziv kolegija: Filozofija odgoja – opći predmet (198896)
Nositelj kolegija: dr. sc. Ivana Zagorac, izv. prof.
Jezik: hrvatski
Trajanje: 1 semestar
ECTS: 4 boda
Status kolegija: izborni (za studente koji ne studiraju filozofiju)
Oblici nastave s brojem sati semestralno: 2P tjedno
Uvjeti za upis kolegija: nema
Način provjere znanja: pismeni ispit
Cilj kolegija: Usvajanje osnova za analitičko pristupanje pojmovima odgoja, obrazovanja, učenja i poučavanja, nastavnog autoriteta i nastavnih očekivanja, kao i za kritičko promišljanje ideologija i vrijednosti. Poticanje analize zatečenoga stanja u odgojnim i obrazovnim sustavima, razumijevanje temeljnih pojmova vezanih uz moral i etiku, razumijevanje utjecajnih filozofskih teorija odgoja.
Sadržaj kolegija:
- Uvodni susret i dogovor oko rada u kolegiju
- Uvod u filozofiju odgoja
- Nagovor na filozofiju
- Uvod u etiku, osnovni etički pojmovi i pravci
- Sofisti, Sokrat, kritičko mišljenje
- Kritičko mišljenje; kritička pedagogija
- Teorije kurikuluma, skriveni kurikulum
- Platonova koncepcija odgoja
- Rousseauova filozofija odgoja (I)
- Rousseauova filozofija odgoja (II)
- Kriza obrazovanja, humanistički obrazovni ideali
- Autoritet i disciplina
- Emocije i odgoj
- Suvremene tendencija u filozofiji odgoja
- Završna rasprava
Obvezna literatura:
- Canivez, P. (1999), Odgojiti građanina? (Zagreb: Durieux), odabrana poglavlja.
- Liessmann, Konrad Paul (2008), Teorija neobrazovanosti. Zablude društva znanja (Zagreb: Jesenski i Turk).
- Nussbaum, Martha (2012), Ne profitu: zašto demokracija treba humanistiku (Zagreb: Zagrebački holding, Podružnica AGM), odabrana poglavlja.
- Klooster, D. (2002), “Što je kritičko mišljenje?”, Metodički ogledi, 9, str. 87–95.
Dopunska literatura:
- Platon, Država (FPN – Liber, Zagreb, 1977; Naklada Jurčić, Zagreb, 5. izdanje: 2004)
- Foucault, M. (1992), Znanje i moć (Zagreb: Globus)
- Legrand, L. (1995), Moralna izobrazba danas: Ima li to smisla? (Zagreb: Educa)
- Aristotel, Nikomahova etika (FPN, Zagreb, 1982; Globus – Liber, Zagreb, 1988; HSN, Zagreb, 1992)
- Aristotel (1987), Nagovor na filozofiju (Zagreb: Naprijed)
- Aurelije Augustin (1988), O slobodi volje (Demetra: Zagreb)
- Descartes, Rene (1951), Rasprava o metodi (Zagreb: Matica hrvatska)
- Rousseau, Jean-Jacques (1978), Rasprava o porijeklu i osnovama nejednakosti među ljudima / Društveni ugovor (Zagreb: Školska knjiga)
- Rousseau, Jean-Jacques (1989), Emil ili o vaspitanju (Beograd – Valjevo: Estetika)
- Dewey, John (2002), The school and society (Bristol: Thoemmes)
- Kant, Schelling, Nietzsche (1991), Ideja univerziteta (ur. Despot, Branko) (Zagreb: Globus)
- Fink, Eugen (1998), Uvod u filozofiju (Zagreb: Matica hrvatska)
- Vuk-Pavlović, Pavao (1996), Filozofija odgoja (Zagreb: Hrvatska sveučilišna naklada)
- Illich, Ivan (1972), Dole škole (Beograd: Duga)
- Hufnagel, Erwin (2002), Filozofija pedagogike (Zagreb: Demetra)
- Nussbaum, Martha C. (1997), Cultivating Humanity: A Classical Defence of Reform in Liberal Education (Cambridge, MA: Harvard University Press)
- Polić, Milan (1997), Čovjek, odgoj, svijest (Zagreb: Hrvatsko filozofsko društvo)
- Polić, Milan (1993), K filozofiji odgoja (Zagreb: Znamen i Institut za pedagogijska istraživanja)
- Polić, Milan (ur.) (2007), Filozofija i odgoj u suvremenom društvu (Zagreb: Hrvatsko filozofsko društvo)
- Blake, Smeyers, Smith, Standish (2003), The Blackwell Guide to the Phlosophy of Education (Oxford: Blackwell Publishing)
- Curren, Randall (ed.) (2007), Philosophy of Education. An anthology (Blackwell Publishing)