Heidegger: Identitet i diferencija
Naziv predmeta: Povijesti filozofije – seminar
Naziv kolegija: Heidegger: Identitet i diferencija
Izvoditelj kolegija: red. prof. dr. sc. Igor Mikecin,
ECTS bodovi: 3 ECTS boda
Nastavni jezik: hrvatski
Trajanje kolegija: ljetni semestar 2019./20., 2 sata tjedno
Status kolegija: izborni
Oblik nastave: seminar
Opis kolegija: Knjiga Identitet i diferencija sadrži dva spisa iz 1957. godine: Stav identiteta i Onto-teo-logički ustroj metafizike. U prvom spisu Heidegger preispituje jedno od temeljnih onto-logičkih načela – načelo identiteta, i to na odnosu između bitka i mišljenja, odnosno biti čovjeka. Polazeći od tumačenja Parmenidovog fr. III, u kojem je riječ o istosti bitka i mišljenja, Heidegger dospijeva do supripadnosti (Zusammengehörigkeit), koja prethodi metafizičkom pojmu identiteta. Na osnovi supripadnosti izlaže zatim odnos između bitka i bića, tj. pravi smisao tzv. ontologičke diferencije.
U drugom spisu Heidegger objašnjava onto-teo-logički ustroj filozofije kao metafizike, koji se sastoji u tome da metafizika u svim svojim različitim likovima uvijek misli Boga kao najviše biće, koje je temelj ili uzrok svega ostalog bića, te bitak ne misli kao bitak sam, nego uvijek kao bitak bića, tj. ili polazeći od bića ili u odnosu na njega. U razlici prema metafizičkom mišljenju, ali također i prema antimetafizičkom mišljenju, Heidegger ukazuje na bitno mišljenje bitka, koje ne odustaje od pitanja bitka, nego iznova promišlja razliku između bitka i bića i otkriva ju u među-lučbi (Unter-schied), koja prethodi ontologičkoj diferenciji.
Uloga kolegija u ukupnom kurikulumu: seminar je neposredno povezan s kolegijima iz predmeta Povijest filozofije posvećenim suvremenoj filozofiji, a također i s kolegijima iz predmeta Ontologija zbog temeljnih ontologijskih pitanja koja se u njemu obrađuju.
Nastavne metode: studentsko seminarsko izlaganje na zadanu temu i zajednička rasprava povodom toga izlaganja, zajedničko čitanje i tumačenje Heideggerovog teksta pod vodstvom nastavnika, rasprava i razgovor na osnovi proučenog teksta pod vodstvom nastavnika
Obveze studenata: redovito pohađanje nastave, priprema za nastavu čitanjem i proučavanjem Heideggerovog teksta i ostale ponuđene literature vezane uz njega, aktivno sudjelovanje u nastavi tumačenjem pročitanog teksta, vođenjem rasprave i razgovora, te seminarskim izlaganjem na zadanu temu, pisanje seminarskog rada na zadanu temu
Način provjere znanja: pregled seminarskih radova i konzultacije između nastavnika i studenata o seminarskim radovima, praćenje seminarskog izlaganja, praćenje pripremljenosti studenata za seminar kroz tumačenje Heideggerovog teksta, raspravu i razgovor pod vodstvom nastavnika
Literatura:
Primarna literatura
Heidegger, M., Stav identiteta, Kraj filozofije i zadaća mišljenja, Zagreb, 1996., 283-296.
Heidegger, M., Onto-teo-loški ustroj metafizike, Kraj filozofije i zadaća mišljenja, Zagreb, 1996., 297-318.
Sekundarna literatura
Barbarić, D., Zrcalna igra četvorstva, Zagreb, 2008.
Barbarić, D., Drugi početak : mišljenje s Heideggerom, Zagreb, 2018.
Batovanja, V., Martin Heidegger: mišljenje koje se više ne razumije kao metafizika, Zagreb, 2007.
Sutlić, V., Kako čitati Heideggera, Zagreb, 1987.
Vučković, A., Dimenzija slušanja u Heideggera, Zagreb, 1993.
Izdanje izvornog teksta
Heidegger, M., Identität und Differenz, GA 11, Frankfurt am Main, 2006.
Heidegger, M., Identität und Differenz, Pfullingen, 1957.